Maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen hebben het lesgeven aanzienlijk ingewikkelder gemaakt. Zo is het steeds gewoner dat er leerlingen met vraagstukken op het gebied van gedrag en sociaal-emotioneel functioneren in de groep zitten. Voor dit soort problematiek zijn de leraren in het regulier en het speciaal onderwijs niet opgeleid. Het lectoraat Leren en Gedrag wil bruikbare kennis gaan ontwikkelen over deze materie, zodat iedere leerling – zonder én met een speciale onderwijszorgbehoefte – zijn rol zodanig kan vervullen dat hij succesvol functioneert in het leerproces en zichzelf ontwikkelt en ontplooit als individu.
Het lectoraat Leren en Gedrag is inhoudelijk en organisatorisch sterk verbonden met het lectoraat ‘Integraal Jeugdbeleid – de vensterschool als portaal’ van de Pedagogische Academie en de Academie voor Sociale Studies van de Hanzehogeschool Groningen. Daarmee maakt het deel uit van het kenniscentrum CaRES van de Hanzehogeschool Groningen.
Lector
Jan Bijstra (1956) heeft psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en is daar in 1989 ook gepromoveerd. Na aanstellingen bij de Rijksuniversiteit Groningen, de Rijksuniversiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam is hij nu werkzaam bij het Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4 (RENN4).