Mindfulness is de trainbare vaardigheid om de aandacht te kunnen richten op ervaringen (bijv. lichamelijke sensaties, emoties, gedachten) in het huidige moment, met een vriendelijke, nieuwsgierige blik, zonder die ervaring direct goed of af te keuren, maar enkel te observeren zoals het is op dat moment. Op mindfulness gebaseerde training is veelbelovend bij ADHD omdat het zich richt op het trainen van zelfregulatie van aandacht, emoties en zelfbewustzijn; vaardigheden waar mensen met ADHD vaak moeite mee hebben. Het verbeteren van deze vaardigheden leidt tot een toename van ‘zelfcontrole’, wat het mogelijk maakt om meer bewust keuzes te maken, in plaats van impulsief te reageren of dingen op de automatische piloot te laten gaan. Daarbij kan een mindfulness training zich ook richten op de ouders, die een essentiële rol spelen in het functioneren en welzijn van hun kind met ADHD. Mindful ouderschap omvat luisteren met volle aandacht, compassie voor je kind, acceptatie van je functioneren als ouder (niet te kritisch naar jezelf), minder vanuit (negatieve) emoties reageren op je kind, bewust zijn van de emoties van je kind en bewust zijn van je eigen emoties met betrekking tot je kind.
Op basis van ons onderzoek kunnen we mindfulness training voor ouder en kind (nog) niet aanbevelen als eerste keus behandeling voor kinderen met ADHD, maar het kan wel een meerwaarde hebben wanneer de gebruikelijke zorg tekort schiet. Verder biedt het onderzoek training wanneer deze gericht is op kinderen met ADHD, maar veelbelovend bewijs voor mindful ouderschapstraining. Mogelijk is nog niet de juiste ‘dosis’ voor kinderen gevonden (duur en frequentie van sessies en thuisoefeningen). Daarbij is het niet duidelijk of een ouderschapstraining. Daarom wordt, op basis van de huidige stand van het onderzoek, eerder mindful ouderschapstraining dan mindfulness training voor ouder en kind aanbevolen voor gezinnen met een kind met ADHD. Hierbij dient mindfulness training niet gezien te worden als een vervanging van andere behandelopties: de klinische relevantie zit niet in de competitie met gevestigde behandelingen, maar in de onderscheidende aspecten van mindfulness training die een waardevolle aanvulling bieden op de huidige zorg.
Lees het hele (engelstalige) proefschrift via deze pagina
Informatie over de auteur